Το 11ο Γυμνάσιο Αχαρνών γνώρισε τη φυσική κληρονομιά του Γεωπάρκου Λέσβου
Το Απολιθωμένο Δάσος, τα γεωλογικά και φυσικά μνημεία της Λέσβου και τους υγροτόπους του Κόλπου Καλλονής, γνώρισαν οι μαθητές του 11ου Γυμνασίου Αχαρνών, συνοδευόμενοι από 2 καθηγήτριες κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής τους επίσκεψης στις 8 Μαρτίου του 2024.
Οι μαθητές, ξεκίνησαν την περιήγηση τους στα γεωλογικά μνημεία του Γεωπάρκου Λέσβου από την πόλη της Μυτιλήνης και διασχίζοντας τη Λέσβο κατέληξαν στο Απολιθωμένο Δάσος και στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Σίγρι. Τα στελέχη του Μουσείου μέσα από μια ολοκληρωμένη εκπαιδευτική εμπειρία έφεραν τους συμμετέχοντες σε επαφή με την πλούσια γεωλογική και φυσική κληρονομιά της Λέσβου, την ποικιλία των τοπίων, τα πετρώματα, την ορνιθοπανίδα και τη χλωρίδα της.
Συνοδευόμενοι κα. Τσονίδου Εβίτα γεωλόγο και τον κ. Αντωνάκη Μανώλη, γεωγράφο οι μαθητές αξιοποίησαν για πρώτη φορά σε άσκηση πεδίου τα νέα ψηφιακά εκπαιδευτικά εργαλεία του Γεωπάρκου Λέσβου που δημιουργήθηκαν στα πλαίσια της Πράξης «Δημιουργία – λειτουργία Ψηφιακών εφαρμογών προβολής των γεω-μνημείων του Γεωπάρκου Λέσβου – Παγκόσμιου Γεωπάρκου UNESCO» ΕΣΠΑ/ΠΕΠ Βορείου Αιγαίου. Ειδικότερα πολλοί από τους μοναδικούς γεωτόπους του Γεωπάρκου Λέσβου, παρουσιάστηκαν στους μαθητές, με τη χρήση τρισδιάστατων ψηφιακών μοντέλων (3D models) και χαρτών τα οποία σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν με τη συνεργασία του Μουσείου και του Τμήματος Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Κατά τη διάρκεια της διαδρομής είχαν την ευκαιρία να ανακαλύψουν τους εντυπωσιακούς γεωτόπους του νησιού, όπως το μεγάλο ρήγμα της Λάρσου, τα πετρώματα του ωκεανού της Τηθύος, τα ηφαίστεια και τους ηφαιστειακούς γεωτόπους αξιοποιώντας στο ύπαιθρο ειδικά τάμπλετ.
Στον υγροβιότοπο του Κόλπου της Καλλονής, τις Αλυκές, οι μαθητές γνώρισαν και είδαν από κοντά διάφορα είδη πτηνών τα οποία βρίσκονται στο νησί της Λέσβου μόνιμα, αλλά και πολλά τα οποία βρίσκονται εδώ την συγκεκριμένη περίοδο της μετανάστευσης. Η κα. Κακάμπουρα Βασιλική, βιολόγος σύστησε στους μαθητές την εξίσου σημαντική χλωρίδα του νησιού μας και με ιδιαίτερη έμφαση αυτή των υγροτόπων. Με τη χρήση ειδικού εξοπλισμού, όπως τηλεσκόπια και ατομικά κυάλια, οι μαθητές συμμετείχαν στην εκπαιδευτική δράση της ορνιθοπαρατήρησης.
Στη συνέχεια, η ομάδα κατευθύνθηκε στο Πάρκο Απολιθωμένου Δάσους, όπου είδαν τα μοναδικής αξίας απολιθωμένα δέντρα και ριζικά συστήματα στη φυσική τους θέση, γεγονός που μας αποδεικνύει πως πρόκειται για ένα αυτόχθονο δάσος. Ακολουθώντας τις περιπατητικές διαδρομές του Πάρκου, είχαν την ευκαιρία να δούνε από κοντά τον μεγαλύτερο ιστάμενο απολιθωμένο κορμό του κόσμου, μια γιγαντιαία προγονική Σεκόια αλλά και να ανακαλύψουν τα μυστικά της συντήρησης μαζί με τον κ. Νίκο Γραμμενόπουλο, συντηρητή του Μουσείου.
Ακολούθησε επίσκεψη στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου, στο Σίγρι, όπου ενημερώθηκαν για τη δημιουργία του Απολιθωμένου Δάσους, αλλά και τα γεγονότα τα οποία το καθιστούν μοναδικό μνημείο σε παγκόσμιο επίπεδο.
Οι μαθητές περιηγήθηκαν στους μόνιμους εκθεσιακούς χώρους του Μουσείου, όπου μέσα από τη συζήτηση, τα εκθέματα και τις μακέτες γνώρισαν την εξέλιξη της ζωής στο πέρασμα του γεωλογικού χρόνου, ενώ ιδιαίτερη αναφορά έγινε στα ευρήματα του Απολιθωμένου Δάσους και τη σημασία τους στην κατανόηση της γεωλογικής ιστορίας και εξέλιξης του Αιγαίου και της Λέσβου.
Ακολούθησε η ενημέρωσή τους για τα γεωλογικά φαινόμενα, τα οποία σχετίζονται με τη δημιουργία του Απολιθωμένου Δάσους, αλλά επιπλέον ήρθαν σε επαφή με ειδικές εκθεσιακές κατασκευές, γραφιστικές αναπαραστάσεις, χαρτογραφικό υλικό, ορυκτά και πετρώματα και άλλα μοναδικά εκθέματα, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν στα πλαίσια εκπαιδευτικών δράσεων.
Οι μαθητές έλαβαν μέρος στην υλοποίηση δύο εκπαιδευτικών δράσεων για τη συντήρηση των απολιθωμάτων και τις δράσεις ανασκαφής και συντήρησης απολιθωμάτων που υλοποιεί το Μουσείο, από την κα. Κουνιαρέλλη Έλενα, συντηρήτρια του Μουσείου.
Συμμετείχαν επίσης στην εκπαιδευτική δράση για τον σεισμικό κίνδυνο στα πλαίσια του οποίου οι μαθητές γνώρισαν το φυσικό φαινόμενο του σεισμού και τα μέτρα προστασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από αυτόν. Για την καλύτερη κατανόηση των παραπάνω, ακολούθησε η βιωματική εκπαιδευτική δραστηριότητα προσομοίωσης καταστροφικών σεισμών από όλο τον κόσμο, στη σεισμική τράπεζα του Μουσείου. Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί, μέσω της άσκησης ετοιμότητας στη σεισμική τράπεζα, είχαν την ευκαιρία να εφαρμόσουν τα μέτρα προστασίας κατά τη διάρκεια ενός σεισμού.
Οι μαθητές κάνοντας ένα συναρπαστικό ταξίδι στη Λέσβο αλλά και το γεωλογικό χρόνο, ολοκλήρωσαν το εκπαιδευτικό τους πρόγραμμα στο Απολιθωμένο Δάσος και το Γεωπάρκο Λέσβου γεμάτοι νέες εμπειρίες, ευχαριστώντας το Μουσείο και τα στελέχη της ομάδας Γεωποικιλότητας και Βιοποικιλότητας Ε. Τσονίδου, Μ. Αντωνάκη, Β. Κακάμπουρα, Α. Δεληγιάννη, Ν. Γραμμενόπουλο και Ε. Κουνιαρέλλη που συμμετείχαν, προσφέροντας τον καλύτερο τους εαυτό για την επιτυχία της εκπαιδευτικής δράσης.
Ιδιαίτερα επιτυχημένη υπήρξε η αξιοποίηση των νέων ψηφιακών εκπαιδευτικών εργαλείων του Γεωπάρκου Λέσβου που δημιουργήθηκαν στα πλαίσια της Πράξης Πράξη «Δημιουργία – λειτουργία Ψηφιακών εφαρμογών προβολής των γεω-μνημείων του Γεωπάρκου Λέσβου – Παγκόσμιου Γεωπάρκου UNESCO» ΕΣΠΑ/ΠΕΠ Βορείου Αιγαίου.
- Ηλεκτρονικό υλικό δελτίου τύπου[zip] (2.09 MB)